Echipamente stomatologice

Ce reguli și norme de siguranță trebuie respectate într-o cameră de sterilizare pentru a asigura conformitatea cu standardele actuale din domeniul stomatologiei?

reguli si norme in camera de sterilizare

Ce reguli și norme de siguranță trebuie respectate într-o cameră de sterilizare pentru a asigura conformitatea cu standardele actuale din domeniul stomatologiei?

Respectarea strictă a regulilor și normelor de siguranță în camera de sterilizare dintr-o clinică stomatologică este esențială pentru asigurarea unui mediu de lucru sigur și sănătos și pentru prevenirea răspândirii infecțiilor. În acest articol, îți vom vorbi despre câteva dintre cele mai importante reguli și norme ce trebuie respectate nu doar pentru a asigura procesarea corectă a instrumentarului în vederea reutilizării, ci și pentru a garanta conformitatea cu standardele de sterilizare în vigoare.

Amenajarea unui spațiu special destinat serviciului de sterilizare

Prima regulă de care trebuie să ții cont este aceea că serviciul de sterilizare din unitățile sanitare, inclusiv din clinicile stomatologice, trebuie să fie amenajat într-un spațiu special destinat, în care accesul să fie restricționat.[1]

Acest spațiu trebuie să îndeplinească mai multe criterii: 

  • trebuie să fie ventilat adecvat; 
  • trebuie să fie bine iluminat; 
  • trebuie să aibă dimensiuni adecvate pentru a permite instalarea echipamentelor necesare, dar și pentru a permite desfășurarea în condiții optime a activităților de sterilizare; 
  • trebuie să fie ușor de curățat și dezinfectat. 

Amenajarea spațiului este un alt aspect cheie. Organizarea trebuie făcută într-un mod care să faciliteze fluxul de lucru și să minimizeze riscul de contaminare. De asemenea, trebuie să existe o separare a zonelor de lucru: zona de primire a instrumentarului, zona de pregătire pentru sterilizare, zona în care se face sterilizarea efectivă și zona de depozitare a instrumentarului sterilizat. 

Respectarea etapelor obligatorii ale procesului de sterilizare

Pentru a asigura un proces de sterilizare eficient, este necesar să se respecte toate etapele acestuia. Asta înseamnă că toate instrumentele stomatologice și celelalte dispozitive medicale reutilizabile trebuie să treacă în obligatoriu prin etapele de curățare și dezinfectare înainte de a fi sterilizate.[1]

Curățarea poate fi realizată manual sau automat, într-o mașină specială de spălat instrumentar. Pentru instrumente cu zone greu accesibile, se pot folosi băi cu ultrasunete. Dezinfecția completează procesul de curățare și poate fi făcută prin mijloace chimice sau termice, dar nu poate fi considerată un substitut pentru procesul efectiv de sterilizare.[1] 

Este important și ca dispozitivele ce urmează a fi sterilizate să fie ambalate corespunzător. Materialele pentru ambalare trebuie să respecte standardele EN 868 și EN 11.607 și pot include hârtie de împachetat, pungă de sterilizare din hârtie/film transparent sudată/autoadezivă sau un container rigid reutilizabil cu filtru.[1]

Dotarea camerei de sterilizare cu autoclave autorizate și avizate

Ca regulă generală, se recomandă sterilizarea cu abur, adică sterilizarea în autoclave, pentru orice dispozitiv medical care suportă această procedură. Conform standardelor actuale, în dotarea camerei de sterilizare se vor regăsi autoclave care respectă standardul EN 13.060 pentru autoclavele de capacitate mică (cu prevacuum și postvacuum), respectiv standardul EN 285 pentru autoclavele de capacitate mare. Pentru a asigura sterilizarea eficientă și sigură a instrumentelor, este important să se respecte instrucțiunile de utilizare, să se evite supraîncărcarea echipamentului și să se asigure un timp adecvat de sterilizare.[1]

O atenție deosebită trebuie acordată întreținerii și verificării periodice a funcționării autoclavelor. Aceasta trebuie efectuată doar de un tehnician autorizat și conform intervalului de timp recomandat de producătorul aparatului. În cazul în care nu există recomandări clare, verificarea funcționării se va efectua cel puțin o dată pe trimestru.[1]

Depozitarea adecvată a instrumentarului după sterilizare

Depozitarea adecvată a instrumentarului după sterilizare este esențială pentru menținerea sterilității acestuia până la momentul utilizării. Conform normelor în vigoare, spațiul în care sunt depozitate instrumentele, dispozitivele și echipamentele sterilizate trebuie să fie „o zonă restricționată, cu acces limitat, ferită de insecte și de acțiunea directă a razelor solare. Temperatura din incintă trebuie să fie cuprinsă între 18º – 22ºC și umiditatea relativa între 35% – 70%, pentru a preveni proliferarea microorganismelor”.[1]

Spațiul de depozitare trebuie să fie dedicat exclusiv acestui scop, fără a fi folosit pentru alte activități. Pe fiecare ambalaj se notează data, ora sterilizării, numărul ciclului de sterilizare și inițialele persoanei care a efectuat sterilizarea, eventual utilizând etichete aplicate cu ajutorul unui marcator, pentru a evita perforarea manuală cu instrumente de scris.[1]

Pachetele sterile trebuie manipulate cât mai puțin posibil, iar dacă ambalajul truselor este deteriorat, se va relua procesul de curățare, dezinfecție, împachetare și sterilizare.[1]

Controlul eficienței sterilizării

Controlul eficienței sterilizării reprezintă o etapă obligatorie. Această procedură se poate efectua cu ajutorul indicatorilor fizici, chimici și biologici. Indicatorii fizici (presiunea, timpul și temperatura) sunt cuprinși în diagrama sterilizatorului. Indicatorii chimici sunt folosiți pentru a face diferența între materialele procesate și cele neprocesate, pentru a verifica penetrarea aburului și pentru a testa parametrii ciclului de sterilizare. Indicatorii biologici sunt utilizați pentru a evalua eficacitatea sterilizării.[2]

În ceea ce privește evaluarea eficacității sterilizării, aceasta se va face:

  • zilnic, prin testul Bowie Dick, care controlează calitatea penetrării aburului;
  • zilnic, cu indicator biologic, în prima șarjă și pentru fiecare șarjă care conține materiale sau dispozitive implantabile; 
  • la fiecare șarjă de sterilizare, cu testul Helix, dacă se efectuează sterilizarea instrumentarului cu lumen.[2]

Instruirea adecvată a personalului responsabil cu sterilizarea și purtarea echipamentului de protecție

Este important ca personalul medical responsabil cu sterilizarea să fie calificat și instruit periodic, cu certificarea acestei instruiri. La punerea în funcțiune a aparaturii de sterilizare, instruirea personalului se face de către distribuitor.[1]

Personalul trebuie să înțeleagă importanța respectării stricte a protocoalelor de sterilizare și să le aplice în mod corespunzător. Acestea includ etapele și procedurile de sterilizare, utilizarea corectă a echipamentelor de sterilizare și a soluțiilor de dezinfectare, precum și metodele de verificare a eficienței sterilizării.[1] Purtarea corespunzătoare a echipamentului de protecție este, de asemenea, esențială.

Respectarea normelor și regulilor de siguranță într-o cameră de sterilizare este vitală pentru asigurarea conformității cu actualele standarde din domeniul stomatologiei. Acest lucru implică amenajarea adecvată a spațiului, urmarea etapelor obligatorii ale sterilizării, utilizarea de echipamente autorizate, depozitarea corectă a instrumentelor după sterilizare și verificarea eficienței procesului. De asemenea, personalul trebuie instruit corespunzător. Nerespectarea acestor reguli și norme poate duce la contaminarea instrumentelor și, în consecință, la creșterea riscului de infecții.  

Surse: 

  1. „NORME TEHNICE Din 3 Septembrie 2021 Privind Curățarea, Dezinfecția Și Sterilizarea În Unitățile Sanitare Publice Și Private”, Portal Legislativ, 2021, legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/246339. Accesat la 20 Aug. 2024.
  2. „METODE Din 3 Septembrie 2021 de Evaluare a Derulării Procesului de Sterilizare Și Controlul Eficienței Acestuia”,  Portal Legislativ, 2021, legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/246342. Accesat la 20 Aug. 2024.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Selectați câmpurile care urmează să fie afișate. Celelalte vor fi ascunse. Trageți și plasați pentru a rearanja ordinea.
  • Imagine
  • SKU
  • Rating
  • Preț
  • Stoc
  • Descriere
  • Greutate
  • Dimensiuni
  • Informații suplimentare
  • Adaugă în coș
Click outside to hide the comparison bar
Compară
20
0